W poszukiwaniu niezwykłych wrażeń
Poprawiono: 30 październik 2023

We wtorek, 17 października, wybrałem się z koleżankami i kolegami z klasy 2 TL na wycieczkę w Pieniny, wokół Jeziora Czorsztyńskiego. Naszej wyprawie towarzyszyli: wychowawczyni pani Anna Duda, pani Dominika Pasoń-Kozik oraz znakomity przewodnik pan Jerzy Gauda.

Początek przygody to wizyta w siedzibie Pienińskiego Parku Narodowego w Krościenku, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć niezwykłą wystawę przyrodniczą oraz obejrzeć ciekawy film o różnych gatunkach roślin i zwierząt, które można spotkać w parku. Obserwowaliśmy, jak zmienia się przyroda w różnych porach roku. Szczególnie ciekawy okazał się wątek o Niepylaku Apollo, który zamieszkuje teren Pienińskiego Parku.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był zamek w Czorsztynie. Pan przewodnik opowiadał o barwnej historii tej budowli Po spacerze po ruinach zamku przepłynęliśmy łódkami na drugą stronę Jeziora Czorsztyńskiego. Spacerkiem zwiedziliśmy koronę zapory w zespole wodnym Czorsztyn - Niedzica, słuchając niesamowitych opowieści pana przewodnika. Wracając, próbowaliśmy regionalnych przysmaków, największą popularnością cieszyły się jak zawsze oscypki.

Przełom Białki to ciekawy i unikatowy rezerwat przyrody znajdujący się pod wsią Krempachy niedaleko Białki Tatrzańskiej w Małopolsce. Przez mieszkańców to miejsce nazywane jest Czerwonymi Skałkami. Najciekawszą informacją okazał się fakt, że w tym rezerwacie przyrody kręcono sceny do „Janosika”.

Ostatnim punktem wyprawy była Góra Wdżar, na której szczyt wyjechaliśmy kolejką krzesełkową, podziwiając niezwykłe widoki. Góra ta położona jest na wysokości 767 m.n.p.m., na granicy Pienin i Gorców. Legenda głosi, że na górze Wdżar stało niegdyś bogate miasto. Z powodu przewinień mieszkańców zostało ukarane i według jednych zapadło się pod ziemię, a według innych zostało strawione ogniem piekielnym, z którego wyłoniła się na chwilę skrzydlata bestia wyglądem przypominająca smoka, a na miejscu pogorzeliska pozostało ogromne jajo. Z góry zeszliśmy wąwozem papieskim, bardzo atrakcyjnym dla wędrowców, kończąc naszą wycieczkę. Ten niezwykły wspólnie spędzony czas na długo pozostanie w naszej pamięci. Mieliśmy okazję nie tylko poszerzyć wiedzę i zobaczyć mnóstwo pięknych miejsc, ale też pobyć razem poza murami szkoły.