slide-4.jpg
Jak to na praktykach bywa czyli relacje informatyków

Nie od dziś wiadomo, że praktyka czyni mistrza. Nikogo też nie trzeba specjalnie  przekonywać o jej celowości, zwłaszcza w kontekście szkolnictwa zawodowego. Uczniowie techników z 5-letnim cyklem kształcenia zaczynają praktyki zawodowe zgodnie z wybranym profilem, a w przypadku branży IT są to 4 tygodnie w klasie trzeciej i analogicznie w klasie czwartej.

Nasz Zespół Szkół od wielu lat współpracuje z licznymi zakładami i instytucjami  w zakresie organizacji praktyk zawodowych, a skala kooperacji z lokalnym środowiskiem jest naprawdę imponująca. Zaznaczyć należy fakt, że szkoła umożliwia uczniom wybór miejsca odbywania praktyki, proponując bogatą bazę firm. Oczywiście, zasady praktyk reguluje umowa zawierana pomiędzy placówką edukacyjną, a przedsiębiorstwem, które przyjmuje praktykanta. Uczestnictwo w takim szkoleniu daje  uczniom mnóstwo korzyści, zapewnia zdobycie nowej wiedzy i doświadczenia, ale także weryfikuje decyzję o słuszności wyboru zawodu przez daną osobę . W wielu przypadkach praktykanci sumiennie wykonujący swoje obowiązki  znajdują w przyszłości zatrudnienie w firmie, w której się szkolili. Informatycy z kl. IV, którzy zakończyli niedawno kolejny, drugi etap praktyk, podzielili się  swoimi opiniami o nich.

„Odbyłem praktykę w firmie handlowej, oferującej sprzedaż materiałów budowlanych – mówi  Kuba. – Nauczyłem się nie tylko pracy w dziale informatycznym, ale również wszystkiego, co najważniejsze w obsłudze klienta. Moim obowiązkiem była codzienna dbałość o swoje stanowisko pracy, zajmowałem się czyszczeniem urządzeń peryferyjnych, naprawą komputerów, dostawami towarów i ich zgodnością z systemem sprzedaży. Dzięki przyjaznej atmosferze panującej w firmie czułem się jak w rodzinie, poza odzieżą ochronną zapewniono mi nawet codzienne obiady!

Z kolei Artur z zadowoleniem opowiedział o praktyce w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu. – „Interesuje mnie programowanie, tworzenie modeli 3D, montaż filmów  oraz obróbka zdjęć – dlatego wybrałem uczelnię wyższą. Miałem okazję zaprogramować robo-psa!”

Dawid i Kacper podsumowali swoje szkolenie stwierdzeniem, że udało im się połączyć przyjemne z pożytecznym. Doskonalili oni swoje umiejętności w zakresie wymiany różnych podzespołów komputerowych, kart graficznych, składali nowe komputery, a co najważniejsze zawsze mogli liczyć na wsparcie pracodawcy.

„A moje wspomnienia z praktyki mogę ująć w 10. konkretach. Oto one – wylicza Konrad:

1. Początkowe zadanie – odśnieżanie podjazdu, w pierwszym dniu praktyki było dla mnie niespodzianką, ale dowiedziałem się, jak ważne jest utrzymanie dostępności do budynku i parkingu przed zakładem pracy.

2. Podczas tygodnia nauki zagadnień o światłowodach zdobyłem cenne umiejętności praktyczne, które są niezwykle przydatne w branży telekomunikacyjnej.

3. Nauczyłem się też korzystać ze spawarki z obcinarką do kabli światłowodowych, przez co mam już wiedzę praktyczną na lata i będę w przyszłości zaznajomiony z tematem kabli światłowodowych.

4. Praca nad mapkami terytorialnymi za pomocą Adobe Illustrator była fascynującym wyzwaniem, które pozwoliło mi poznać nowe narzędzia i techniki projektowania graficznego.

5. Tworzenie mapek SVG dla strony internetowej była dla mnie świetną okazją do zastosowania w praktyce zdobytej wcześniej wiedzy.

6. Miałem szansę pracować samodzielnie, co rozwijało moją inicjatywę oraz umiejętność rozwiązywania problemów.

7. Zdobyłem także wgląd w różne aspekty pracy branży telekomunikacyjnej oraz poszerzyłem swoje umiejętności w zakresie grafiki komputerowej.

8. Doświadczenie uzyskane podczas praktyk będzie dla mnie cennym atutem na przyszłość, zarówno w kontekście zawodowym, jak i osobistym.

9. Bycie częścią zespołu, który działał sprawnie zarówno w warunkach stacjonarnych, jak i zdalnych, dało mi pewność, że mam potencjał do pracy w dynamicznym środowisku telekomunikacyjnym.

10. Dzięki odkryciu branży telekomunikacyjnej od środka poznałem, jak pracownicy dostarczają swoim klientom usługi i w jaki sposób rozwiązywane są problemy klientów.

Spostrzeżenia i opinie zasygnalizowane także przez innych uczniów tej klasy pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że czas praktyk stał się dla nich ważnym, pouczającym doświadczeniem życiowym i zawodowym.