tatry2.jpg
Sztuka i język lekcja angielskiego w otoczeniu sztuki

Dnia 14 marca uczniowie klasy 1 TOT mieli niepowtarzalną okazję uczestniczyć w wyjątkowym wydarzeniu artystycznym – odwiedzili Galerię IMO w Starym Sączu, gdzie pod opieką pani Jolanty Jaworskiej podziwiali fascynujące wystawy graficzne: „11. Międzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice” oraz „Alfabety istnieją. Grafika/poezja”. Ekspozycje te stanowiły wyjątkową podróż przez różnorodne techniki graficzne, ukazując artystyczne interpretacje świata.

Interpretację i kontekst zaprezentowanych dzieł przybliżyła uczniom pani dr Agnieszka Tes. Na wystawie „Kolor w grafice” zaprezentowano prace 33 artystów z Polski oraz innych krajów, takich jak Belgia, Czechy, Kanada, Korea, Rumunia, Serbia, Stany Zjednoczone i Węgry. Triennale stało się wyjątkową okazją do refleksji nad różnorodnością artystycznych podejść do koloru w grafice, a także skłoniło do głębszych przemyśleń egzystencjalnych. Każda z prac niosła swoją unikalną narrację, wpisując się w szerszy kontekst międzynarodowego dialogu artystycznego.

Drugą część wizyty wypełniła wystawa „Alfabety istnieją”, prezentująca cykl czternastu linorytów autorstwa Pio Kalińskiego, cenionego krakowskiego grafika i wydawcy. Inspiracją dla tej serii był tom poezji „Alfabet” duńskiej poetki Inger Christensen. Artysta w oryginalny sposób połączył literaturę z grafiką – kompozycje jego prac oparto na trzech pięcioliniach, co podkreślało muzyczność oraz ścisłą strukturę poematu. Ta wyjątkowa aranżacja pobudzała wyobraźnię i pozwoliła spojrzeć na alfabet nie tylko jako system znaków, ale również jako formę sztuki, której rytm i harmonia nawiązują do świata dźwięków i poezji.

Obie wystawy dostarczyły uczniom niezapomnianych wrażeń i skłoniły do głębszych refleksji nad współczesną grafiką. Była to niezwykła lekcja sztuki, która ukazała, jak wielowymiarowe i inspirujące mogą być formy graficzne. Dzięki tej wizycie młodzież mogła nie tylko podziwiać prace uznanych artystów, ale także zastanowić się nad tym, jak sztuka wpływa na nasze postrzeganie świata.

Po zwiedzeniu inspirujących wystaw uczniowie wzięli udział w nietypowej lekcji języka angielskiego. W otoczeniu dzieł sztuki wcielili się w role dziennikarzy i artystów, przeprowadzając wywiady w języku angielskim. Była to doskonała okazja do rozwijania umiejętności językowych oraz pogłębiania refleksji nad sztuką i jej znaczeniem.

Uczniowie pracowali w parach – jedna osoba pełniła rolę dziennikarza, a druga wcielała się w postać artysty, autora wybranego dzieła. Celem ćwiczenia było przeprowadzenie wywiadu w języku angielskim, podczas którego dziennikarz zadawał pytania dotyczące procesu twórczego, inspiracji oraz przesłania zawartego w pracy artystycznej. Wśród pytań, które zadawali, znalazły się m.in.:

  • What inspired you to create this piece of work?

  • What message do you want to share through your art?

  • What techniques did you use?

Uczniowie uczestniczyli także w grze typu Escape Room, zorganizowanej w przestrzeni galerii sztuki i przeprowadzonej w języku angielskim. Ich zadaniem było rozwiązanie zagadek związanych z prezentowanymi wystawami, przy wykorzystaniu wskazówek zawartych w opisach dzieł.

Ćwiczenia te pozwoliły uczniom rozwijać umiejętności językowe w sposób praktyczny i kreatywny, jednocześnie pogłębiając refleksję nad sztuką. Dzięki temu doświadczeniu młodzież nie tylko lepiej poznała współczesną grafikę, ale również doskonaliła umiejętność prowadzenia rozmowy w języku angielskim. Była to niezwykle wartościowa lekcja, która na długo pozostanie w ich pamięci!



 Galeria zdjęć >>>