Gru
Nasza młodzież w zaprzyjaźnionym Dunakeszi
Posted by Super User

W dniach 24 - 26. 05. uczniowie z naszej szkoły wzięli udział w wymianie polsko - węgierskiej. W tym roku tematem naszego wyjazdu były nauki ścisłe.

Wczesnym popołudniem we czwartek przyjechaliśmy do Radnóti Miklós Gimnázium w Dunakeszi, gdzie odbyło się krótkie przywitanie młodzieży polskiej. Podczas uroczystości uczniowie ze Starego Sącza i Gołkowic poznali rodziny węgierskie, u których mieli spędzić najbliższe dni. Po tej ceremonii udaliśmy się na krótki odpoczynek oraz obiad do swoich gospodarzy.

Wieczorem spotkaliśmy się w Budapeszcie i podziwialiśmy wiele obiektów miasta nocą, między innymi budynek Parlamentu, Zamek Królewski, Pomnik Tysiąclecia z posągami najwybitniejszych węgierskich władców i polityków.

W piątek rano wzięliśmy udział w 24 - godzinnych zawodach w piłce nożnej, podczas których zmierzyliśmy się z drużyną z Dunakeszi. W czasie kolejnego pobytu w Budapeszcie w Domu Cudów uczestniczyliśmy w prelekcji i pokazie eksperymentów chemicznych, a także musieliśmy wykonać szereg zadań naukowych, by ukończyć test.

Po wysiłku intelektualnym nadeszła pora na bardziej aktywne spędzenie czasu. Spacerowaliśmy ulicami stolicy, zwiedziliśmy Wzgórze Zamkowe oraz płynęliśmy tramwajem wodnym wzdłuż Dunaju. Piękne widoki na panoramę miasta wynagrodziły nam długą podróż i dystanse pokonane pieszo.

Ostatni dzień naszego pobytu na Węgrzech rozpoczęliśmy od wykładu absolwenta Radnóti Miklós Gimnázium, który obecnie pracuje w NASA. Później uczniowie w parach polsko - węgierskich samodzielnie przeprowadzali badania oraz eksperymenty. Był jeszcze czas na ostatnie chwile spędzone z rodzinami goszczącymi.

O godzinie 15 udaliśmy się na uroczystość, gdzie wśród uścisków i wspólnych zdjęć żegnaliśmy się z sympatycznymi i serdecznymi Węgrami. Wróciliśmy zmęczeni, ale wzbogaceni o nowe doświadczenia. Po raz kolejny okazało się, że język angielski jest doskonałym narzędziem komunikacji i sposobem na nawiązanie nowych przyjaźni.