Uczniowie klas pierwszych w styczniu i lutym uczestniczyli w zajęciach dotyczących motywacji do nauki prowadzonych przez panią psycholog z PPP w Starym Sączu. Dowiedzieli się, czym jest motywacja – gotowość i chęć podjęcia aktywności np. nauki i jakie są jej rodzaje: zewnętrzna, wewnętrzna i lękowa
To, na której motywacji się bazuje, przekłada się na chęć: jak bardzo chce się lub nie chce się uczyć.
Motywacja zewnętrzna to nagroda lub dobra ocena, jakiej się uczeń spodziewa za trud włożony w naukę; to, jakie oczekiwania mają wobec niego nauczyciele, rodzice, czy grupa rówieśnicza.
Motywacja wewnętrzna, tzw. poznawcza czyli, że nauka i wiedza dają radość wewnętrzną, chce się więcej wiedzieć, poznawać, uczyć się i stanowi to źródło satysfakcji.
Motywacja lękowa – uczeń uczy się, aby uniknąć przykrych konsekwencji, ocen niedostatecznych, sytuacji stresujących, zawiedzionych oczekiwań rodziców, nauczycieli. Pod wpływem silnego lęku umysł może się „zamrozić” i traci się wtedy poczucie wiedzy i sensu nauki.
W procesie nauki ważne jest nastawienie, dlatego warto się zastanowić, co mnie motywuje, kiedy przystępuję do nauki?
Zajęcia z panią psycholog były ważną lekcją w odkrywaniu motywów do nauki i mamy nadzieję, że uczniowie będą czerpać radość ze zdobywania wiedzy i rozwijania swoich pasji naukowych i zawodowych.